Please use this identifier to cite or link to this item: http://148.72.244.84:8080/xmlui/handle/xmlui/4939
Title: تقانة المونتاج السّينمي دراسة في روايات بُرهان شاوي
Other Titles: The Technique of Cinematic Montage: A Study in Borhan Al – Shawi's Novels
Authors: ا.م.د. خالد علي, ياس
سميعة مجيد, حسن
Keywords: سّينما
تقانة
مونتاج
Issue Date: 2022
Publisher: جامعة ديالى / كلية التربية للعلوم الانسانية
Citation: https://www.bing.com/ck/a?!&&p=0b6bbd1b9b52087eJmltdHM9MTY5NzUwMDgwMCZpZ3VpZD0xNjc0ODUyNi04NzI2LTZiYTctMzFhNi05NGI3ODZhZDZhYmImaW5zaWQ9NTE3OQ&ptn=3&hsh=3&fclid=16748526-8726-6ba7-31a6-94b786ad6abb&psq=%d9%85%d8%ac%d9%84%d8%a9+%d8%af%d9%8a%d8%a7%d9%84%d9%89+%d9%84%d9%84%d8%a8%d8%ad%d9%88%d8%ab+%d8%a7%d9%84%d8%a7%d9%86%d8%b3%d8%a7%d9%86%d9%8a%d8%a9&u=a1aHR0cHM6Ly9kamhyLnVvZGl5YWxhLmVkdS5pcS8&ntb=1
Abstract: تعد دراسة البحث: (تُقانة المونتاج السّينمي دراسة في روايات بُرهان شاوي) من الدراسات المهمة؛ كونها تأتي في سياق إلقاء الضوء على ذلك الترابط العلائقي للفنين السّينمي والروائي، وتحديدًا عبر خاصية (المونتاج)، الذي يمثل خاصية العمل السّينمي وجوهره، وبدونه يفقد (الفيلم) صفته الفنية، ومن ثم فإنَّ (تقانة المونتاج) موضوع البحث هي ما تبنته الدراسة في ضمن نهج نظري تطبيقي، يُعنى بتوضيح المعنى السّينمي في ضوء تحولات كامرا السّرد للكاتب (بُرهان شاوي)، وذلك عن طريق حضور آلية القطع في الزمان والمكان، وتفعيل حركات الكامرا، وانتقاء زوايا التصوير، ودلالة توظيف اللقطة في سياق معنى دون غيره، وتركيب اللقطات وتوليفها فيما يحقق علاقات فنية جديدة لم تكن لتتحقق فيما لو كانت هذه اللقطات منفردة غير فاعلة المعنى والتأثير، فضلًا عن أهمية تفعيل (لغة البناء الدرامي) في ضمن معالجة الكاتب للوصف المشهدي، إلى غير ذلك من أساليب مَنْتَجْة النّص الرّوائي؛ بما يهيأ مناخًا ملائمًا لإخراج خطابًا روائيًا بسمات ومميزات الرّواية السّينمية المعاصرة. This research is based on the observation of the artistic technique (montage), which is the essence of the cinematic work. This is done through shedding light on the cinematic and narrative meaning, which is determined by the interaction between the technicians embodied in the novelist’s work (Borhan Shawi) and what is resulted out of this interaction, the influence of the operations of the narration Camera on the cut in place and time, the installation of footage, the extent of causal link between them, the mental function of the montage (the adjacency of the shots according to new relationships not included in any of these shots in a single format), and the language of Drama construction, etc. This produces a cinematic narrative that carries certain features and attributes in modern novel.
URI: http://148.72.244.84:8080/xmlui/handle/xmlui/4939
ISSN: p ISSN: 2663-7405
Appears in Collections:مجلة ديالى للبحوث الأنسانية / Diyala Journal for Human Researches

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
21.pdf488.32 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.