Please use this identifier to cite or link to this item: http://148.72.244.84:8080/xmlui/handle/xmlui/5422
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorأ.م.د سعيد عبد الرضا, خميس-
dc.contributor.authorمروه مهدي, صالح-
dc.date.accessioned2023-10-20T12:03:41Z-
dc.date.available2023-10-20T12:03:41Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationhttps://www.bing.com/ck/a?!&&p=0b6bbd1b9b52087eJmltdHM9MTY5NzUwMDgwMCZpZ3VpZD0xNjc0ODUyNi04NzI2LTZiYTctMzFhNi05NGI3ODZhZDZhYmImaW5zaWQ9NTE3OQ&ptn=3&hsh=3&fclid=16748526-8726-6ba7-31a6-94b786ad6abb&psq=%d9%85%d8%ac%d9%84%d8%a9+%d8%af%d9%8a%d8%a7%d9%84%d9%89+%d9%84%d9%84%d8%a8%d8%ad%d9%88%d8%ab+%d8%a7%d9%84%d8%a7%d9%86%d8%b3%d8%a7%d9%86%d9%8a%d8%a9&u=a1aHR0cHM6Ly9kamhyLnVvZGl5YWxhLmVkdS5pcS8&ntb=1en_US
dc.identifier.issnp ISSN: 2663-7405-
dc.identifier.urihttp://148.72.244.84:8080/xmlui/handle/xmlui/5422-
dc.description.abstractيُعنى هذا البحث ببيان الموقف النقدي من قصيدة السيرة من المنظور النقدي للدكتور حاتم الصكر من خلال الوقوف على نماذجها المطروحة في مؤلفاته النقدية، وقد وقعت "قصيدة السرد" الخاصة بالسيرة في قسمين وفق ما تناولته من موضوعات، الاول: قصيدة السيرة الذاتية، والثاني: قصيدة السيرة الموضوعية، وقد تضمن كلًّا منهما أنماطًا أو تقنيات شعرية كالمرايا والقناع، ورغم ما مثلته هذه القصيدة من نوعٍ شعريٍ مختلف غير أنها ظلَّت على حافة النقد وهوامشه، ومع ذلك حظيت باهتمام بعض النقاد الغرب، أمثال : ميشيل ليريس وعربيًا د.خالد شكري هياس، ولا يمنح هذا النوع من القصائد القارئ فرصة التعرف على سيرة ذاتية، وقد كان المضمون غير حافل بالغاية الاسمى وهي تحقيق الشعرية فيما هو سرد-ذاتي ؛ أما السرد الموضوعي فقد مثَّل نمطا شعريا مُتكئًا على مبدأ ترسيخ النبضة السردية في الجسد الشعري، ولعلَّ من ابرز انماط قصائد السرد الموضوعي: القصيدة المطولة، قصيدة الواقعة التاريخية، قصيدة الحكاية .This research is concerned with clarifying the critical position on the biographic poem from the critical perspective of Dr. Hatem Al-Sakr by identifying its models presented in his critical writings. The "narrative poem" of the biography fell into two parts according to the topics it dealt with. The first part addresses a biographical poem, and the second part approaches a poem of the objective biography, and both of them included poetic styles or techniques such as mirrors and the false face. Despite different poetic type this poem represented, it remained on the edge of criticism and its margins. Nevertheless, it received the attention of some Western critics, such as: Michel Leiris and in the Arab world, Dr. Khaled Shukri Hayas, This type of poem does not give the reader the opportunity to get acquainted with an autobiography. The content was not full of the higher goal, which is the realization of poetry in what is a subjective narrative; As for the objective narrative, it represented a poetic pattern based on the principle of consolidating the narrative impulse in the poetic body, and perhaps the most prominent patterns of objective narrative poems are: the long poem, the factual historical poem, the story poem.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ديالى / كلية التربية للعلوم الانسانيةen_US
dc.relation.ispartofseries3;91-
dc.subjectالتراثen_US
dc.subjectالمراياen_US
dc.subjectالقناعen_US
dc.titleالموقف من قصيدة السرد عند د.حاتم الصكرen_US
dc.title.alternativeThe Position of the Narrative Poemen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة ديالى للبحوث الأنسانية / Diyala Journal for Human Researches

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
12.pdf442.51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.