Please use this identifier to cite or link to this item: http://148.72.244.84:8080/xmlui/handle/xmlui/5463
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorأ.د.الخالق خميس, علي-
dc.contributor.authorضياء خضر, جاسم-
dc.date.accessioned2023-10-20T15:01:56Z-
dc.date.available2023-10-20T15:01:56Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationhttps://www.bing.com/ck/a?!&&p=0b6bbd1b9b52087eJmltdHM9MTY5NzUwMDgwMCZpZ3VpZD0xNjc0ODUyNi04NzI2LTZiYTctMzFhNi05NGI3ODZhZDZhYmImaW5zaWQ9NTE3OQ&ptn=3&hsh=3&fclid=16748526-8726-6ba7-31a6-94b786ad6abb&psq=%d9%85%d8%ac%d9%84%d8%a9+%d8%af%d9%8a%d8%a7%d9%84%d9%89+%d9%84%d9%84%d8%a8%d8%ad%d9%88%d8%ab+%d8%a7%d9%84%d8%a7%d9%86%d8%b3%d8%a7%d9%86%d9%8a%d8%a9&u=a1aHR0cHM6Ly9kamhyLnVvZGl5YWxhLmVkdS5pcS8&ntb=1en_US
dc.identifier.issnp ISSN: 2663-7405-
dc.identifier.urihttp://148.72.244.84:8080/xmlui/handle/xmlui/5463-
dc.description.abstractسنعرض في هذا البحث سيرة أحد الدعاة من آسرة آل أبي الحفاظ الحجوري والذي كان له دور بارز بمسؤولية الدعوة الطيبية في اليمن خلال مدّة حياته الممتدة منذ نشأته حتى سنة 533هـ/ 1138م وهي سنة وفاته وقد تبين لنا التالي : ان الداعي السلطان الخطاب يرجع في الأصل إلى قبيلة حجور الهمدانية ، وتطرق الكثير من الكتاب والباحثين الى هذه الشخصية ، واثنوا على جهوده ونشاطاته المختلفة في مجال حفظ التراث العقائدي والعلمي للعقيدة الاسماعيلية الطيبية ، كما ساهم هذا الداعي ببقاء واستمرارية الدعوة الطيبية في اليمن والتي تعد امتداداً للدعوة الفاطمية حتى انتقالها الى الهند سنة 949هـ/1542م . ساهم الداعي الخطاب بإغناء المكتبة الدينية بالمزيد من المؤلفات المختلفة في المجال العقائدي والادبي ، والتي ساهمت في الذود والدفاع عن مبادئ الدعوة الاسماعيلية ضد المناوئين للمذهب الاسماعيلي . كان لهذا الداعي دور قيادي في مسيرة الدعوة الطيبية في اليمن في مجال العلاقات مع كافة فئات المجتمع من سلاطين وملوك ورؤساء قبائل ، وبقية ابناء المجتمع من اتباع الدعوة الطيبية في اليمن ، والتي من شأنها الحفاظ على الدعوة واتباعها . عمل على ترسيخ الجانب العقائدي الذي تقوم عليه فكرة العبادة الدينية عند الاسماعيليين ، والتي تترسخ في حقائق ثابتة هي : العبادة العملية ( علم الظاهر ) وهو كل ما يتصل بفرائض الدين واركانه ، والعبادة العلمية ( علم الباطن ) وهو ما يشمل على مسائل التأويل وهي من صميم عقائد الاسماعيلية . ومن خلال عرض موجز لسيرة الداعي السلطان الخطاب سنقف عند اهم جوانب محطات حياة هذه الشخصية التي كان لها الدور البارز في الدعوة الاسماعيلية في بلاد اليمن والذي كان معاصراً للدولة الصليحية وبالأخص مدّة حكم السيدة أروى الصليحية ، وسنتوقف عند اسمه وكنيته واسم ابيه وانتمائه القبلي من خلال ما يتوفر لدينا من قرائن وخاصّة ما قاله الداعي الخطاب نفسه في بعض أشعاره ، وكذلك نستجلي سلسلة نسبه كما وضحها محقق ديوانه ، وسنمر من خلال دراسة سيرته بتاريخ ولادته الذي لم يكن على وجه الدقة والتحديد لأنه لم يرد في المصادر الفاطمية التي هي الأكثر اهتماما بمثل هذه الشخصيات وتدوين حياتهم ، وسيكون تحديدنا لتاريخ ولادته على وجه التقريب وليس القطع وذلك من خلال من تعايش معهم ، وسنتعرض إلى الانشقاق العائلي لأسرة الخطاب وخلافه مع اخوته والتي تطورت إلى الحرب والقتال الدامي ، وسنتوقف عند صفات هذا الرجل الداعية ومواهبه بشيء من الإيجاز ، ومكانته العلمية في وكيفية وصول علوم الدعوة الإسماعيلية إليه ، وسنعرف من خلال هذا البحث أنه كان شاعراً من الشعراء المجيدين في بلاد اليمن ، وإنه كان يكنى مع أخيه بمقولي قحطان ، لفصاحتهما وملكتهما الشعرية والأدبية ، وسنعرض ايضا بعض اقوال العلماء والمؤرخين فيه لنستوضح مدى الأهمية التي تكمن في هذه الشخصية الإسلامية الطيبية ، والذي كان له دور مهم وبارز في الدعوة الإسماعيلية الطيبية في بلاد اليمن حتى وفاته سنة 533هـ كما سنشير إلى ذلك. In this research, the researchers will present the biography of one of the preachers from the family of Abi Al-Hafiz Al-Hajouri, who had a prominent role in the responsibility of the Tayyibi call in Yemen during the period of his life from its inception until the year 533 A.H. / 1138 A.D, which is the year of his death. The following has become clear to us: The da'i (the Preacher), Sultan al-Khattab, originally belongs to the Hajour tribe of Hamdaniyah, and many writers and researchers touched on this figure, and praised his efforts and various activities in the field of preserving the ideological and scientific heritage of the Ṭayyibi Ismā'īlism faith. This da'i (the Preacher) also contributed to the survival and continuity of the Tayyibi da'wa in Yemen, which is an extension of the Fatimid da'wa until its move to India in 949 AH / 1527 AD. The da'i (the Preacher) Al-Khattab contributed to enriching the religious library with more various books in the ideological and literary field, which contributed to the defense of the principles of the Ismaili da'wa against the opponents of the Ismaili sect. This da'i (the Preacher) had a leading role in the procession of the Tayyibi da'wa in Yemen in the field of relations with all segments of society, including sultans, kings, tribal chiefs, and the rest of the community's followers of the Tayyibi da'wa in Yemen, which would preserve and follow the da'wa. He worked on consolidating the doctrinal aspect on which the idea of religious worship is based among the Ismailis, which is rooted in fixed facts: practical worship (phenomenal world), which is everything related to the religious duties and its pillars, and scientific worship (the science of the esoteric), which includes issues of interpretation and it is from the core Ismaili beliefs. Through a brief presentation of the biography of the da’i (the Preacher) Sultan Al-Khattab, the researchers will identify the most important aspects of the biography of this personality, who played a prominent role in the Ismaili da’wa (call)in the country of Yemen, and who witnessed the era of the Sulayhid state, especially the period of the rule of Mrs. Arwa al-Sulayhid. We will figure out his name, surname, his father’s name, and his tribal affiliation through what we have of the available evidence, especially what the da’i al-Khattab himself said in some of his poems. Likewise, we find out his lineage, as clarified by the investigator of his Diwan, and we will go through a study of his biography with the date of his birth, which was not precisely given because it was not mentioned in the Fatimid sources that are most interested in such personalities and recording of their biographies . We will determine the date of his birth approximately , not definitively, through those whom he coexisted with them. We will discuss the family schism of the Al-Khattab family and his disagreement with his brothers, which developed into war and bloody fighting. We will review the characteristics of this preacher and his talents with some brevity, and his scientific position in and how the sciences of the Ismailis da’wah arrived to him. We will know through this research that he was one of the glorified poets in Yemen, and that he was nicknamed with his brother the two sayings of Qahtan, for their eloquence and their poetic and literary talent. We will also present some of the sayings of scholars and historians about him in order to clarify the extent of the importance that lies in this Tayyibi Islamic personality, who had an important and prominent role in the Tayyibi Ismaili da’wa in Yemen until his death in 533 AH / 1138 AD, as we will point out.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ديالى / كلية التربية للعلوم الانسانيةen_US
dc.relation.ispartofseries4;91-
dc.subjectالحجوريen_US
dc.subjectالخطابen_US
dc.subjectالداعي السلطانen_US
dc.titleالداعي السلطان الخطاب بن الحسن الحجوري سيرته ونشأته الأولىen_US
dc.title.alternativeThe Preacher Sultan Al-Khattab bin Al-Hassan Al-Hajouri: His Biography and Early Upbringingen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة ديالى للبحوث الأنسانية / Diyala Journal for Human Researches

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
18.pdf484.68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.