Please use this identifier to cite or link to this item: http://148.72.244.84:8080/xmlui/handle/xmlui/5549
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorأ.م.د.ظافر اكرم, قدوري-
dc.date.accessioned2023-10-20T23:31:42Z-
dc.date.available2023-10-20T23:31:42Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationhttps://www.bing.com/ck/a?!&&p=0b6bbd1b9b52087eJmltdHM9MTY5NzUwMDgwMCZpZ3VpZD0xNjc0ODUyNi04NzI2LTZiYTctMzFhNi05NGI3ODZhZDZhYmImaW5zaWQ9NTE3OQ&ptn=3&hsh=3&fclid=16748526-8726-6ba7-31a6-94b786ad6abb&psq=%d9%85%d8%ac%d9%84%d8%a9+%d8%af%d9%8a%d8%a7%d9%84%d9%89+%d9%84%d9%84%d8%a8%d8%ad%d9%88%d8%ab+%d8%a7%d9%84%d8%a7%d9%86%d8%b3%d8%a7%d9%86%d9%8a%d8%a9&u=a1aHR0cHM6Ly9kamhyLnVvZGl5YWxhLmVkdS5pcS8&ntb=1en_US
dc.identifier.issnp ISSN: 2663-7405-
dc.identifier.urihttp://148.72.244.84:8080/xmlui/handle/xmlui/5549-
dc.description.abstractلا يمكن لأي دارس في نشوء الفرق الإسلامية ان يجتاز مرحلة تأسيس أيه فرقة دون أن يمر على جذرها التأسيسي وبداية لنشووئها وأسباب النشوء وتطور اية فرقة واسباب ذلك ، و ذلك الامر ما تضمنه البحث الذي يبحث في نشوء التصوف الاسلامي وظهور فرقة الصوفية والتي مرت بعدة مراحل حتى تكامل شكلها النهائي لتظهر بصورتها وتعرف باسمها ولاشك أن عوامل تشكلها كإحدى الفرق الإسلامية كان له اسبابه وقد كشفت هذه الدراسة جزءاً منها ، في أن ألاصل الأول للتصوف كان ظهور الزهد ورجاله في العصر الإسلامي الأول والذي نشأ لأسباب عدة ليس أقلها تغير أنماط الحياة الاقتصادية والذي دفع بتغيرات عدة في الحياة الاجتماعية ، ومن ثم تلك الصراعات التي قامت بين المسلمين الأوائل واتساع رقعة الدولة ودخول العديد من الأمم والشعوب الى الإسلام ، مما دفع بعدد من الصحابة او التابعين الأوائل الى حياة الزهد . ومن هنا تطور الزهد لينتج لنا في مراحله النهائية نمطاً جديداً عرف فيما بعد بالمتصوفة وتحول تأثيرهم من الانعزال عن الحياة انعزالاً عن الفتن وزهداً في الحياة وحنيناً الى الحقبة الاولى للعصر النبوي الى عهد جديد تمثل بظهور شخصيتن هما داود الطائي (ت165هـ) والفضيل بن عياض(ت187هـ) حيث يمكن للمتتبع أن يعثر في سيرتهما بما يوحي بعهد جديد من الانتقال نحو المراحل الاولى للتصوف ، وقد أوضحت الدراسة شيئاً من سيرتهم ومن ثم ذكرت الإشارات الأولى التي صدرت عنهم والتي تخص الاختلاف عن سلوك الزهاد ممن سبقهم ، وهي أشارات تكفي لإيجاد ما كان عليه الزهاد وما أنتجه الأوائل من الصوفية من اختلاف في التفكير والسلوك .No one of researchers in the emergence of Islamic sects can traverse the stage of establishing any sect without going through its founding stems and basics , the beginning of its emergence, the causes of emergence and the development of any sect, and the reasons for that. This was what had already been included in this research, which approached the emergence of Islamic mysticism and the emergence of the Sufi sect, which came through several stages until the integration of its final form to appear in its image and be called by its title. The factors that formed it as one of the Islamic sects must have had its reasons, which this study revealed, part of which is that the first origin of Sufism was the emergence of asceticism and its men in the first Islamic era, which arose for several reasons, not least the change in economic life patterns, which prompted several changes in social life. Then, this research paper addresses those conflicts that arose between the early Muslims, the expansion of the state and the entry of many nations and peoples to Islam, which prompted a number of the first companions or followers to a life of asceticism. Hence the asceticism had been developed to produce a new pattern in its final stages which is later known as the Sufis. As their influence shifted from isolation from life, as an isolation from temptation, in an attempt to be in asceticism in life, yearning for the first era of the Prophetic era to a new era represented by the emergence of two personalities, namely Daoud Al-Tai (d. 165 AH) and Al-Fadhil bin Ayyad (d. 187 AH). As the interested researcher can find in their biography what suggests a new era of transition towards the early stages of mysticism. The study clarified their biographies, and then mentioned the first signs that had been issued by them, which are related to the difference from the behavior of ascetics who preceded them. They are sufficient indications to find out what ascetics were upon and the difference in thinking and behavior produced by the early Sufis. Then the study dealt with the first intellectual radices of Sufism, which relied heavily upon the behavior of asceticism or even sayings that the Sufis later adopted, along with what was left by the books of hadiths and the religious heritage of a new generation of Sufis whose early stages represented the beginnings of Sufism.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ديالى / كلية التربية للعلوم الانسانيةen_US
dc.relation.ispartofseries1;92-
dc.subjectالاسلامen_US
dc.subjectداودen_US
dc.subjectعياضen_US
dc.titleداود الطائي والفضيل بن عياض والبواكير الأولى لظهور التصوف في الإسلام دراسة في الجذور الفكرية الأولى للتصوفen_US
dc.title.alternativeDaoud Al-Tai, Al-Fadhil bin Ayyad and the Early Beginnings of the Emergence of Sufism in Islamen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة ديالى للبحوث الأنسانية / Diyala Journal for Human Researches

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
20.pdf480.04 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.