Please use this identifier to cite or link to this item: http://148.72.244.84:8080/xmlui/handle/xmlui/7434
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorم.د. سرمد قاسم محمد, خميس-
dc.date.accessioned2023-10-26T07:00:34Z-
dc.date.available2023-10-26T07:00:34Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationhttps://www.bing.com/ck/a?!&&p=0b6bbd1b9b52087eJmltdHM9MTY5NzUwMDgwMCZpZ3VpZD0xNjc0ODUyNi04NzI2LTZiYTctMzFhNi05NGI3ODZhZDZhYmImaW5zaWQ9NTE3OQ&ptn=3&hsh=3&fclid=16748526-8726-6ba7-31a6-94b786ad6abb&psq=%d9%85%d8%ac%d9%84%d8%a9+%d8%af%d9%8a%d8%a7%d9%84%d9%89+%d9%84%d9%84%d8%a8%d8%ad%d9%88%d8%ab+%d8%a7%d9%84%d8%a7%d9%86%d8%b3%d8%a7%d9%86%d9%8a%d8%a9&u=a1aHR0cHM6Ly9kamhyLnVvZGl5YWxhLmVkdS5pcS8&ntb=1en_US
dc.identifier.issnp ISSN: 2663-7405-
dc.identifier.urihttp://148.72.244.84:8080/xmlui/handle/xmlui/7434-
dc.description.abstractإن فكرة المدينة الفاضلة لأفلاطون مجرد تصور يؤكد فيه بالدرجة الأساس على المواطن الفاضل والحاكم الحكيم؛ أما مدينة الفضل والفضلاء لرشيد الدين فتعتبر إنموذج حي لمدينة إسلامية فاضلة تقدم: الأمن، والحرية، والسكن بطريقة حضارية تعتمد على التخطيط العمراني الحديث من حيث بناء وحداتها الخدمية، والإدارية، والحدائق الغناء والمتنزهات النظرة، ومساكن خصصت بحسب طبقات المجتمع التي تسكنه، كذلك وفرت وظائف للسكان عن طريق إنشاء مصانع للزجاج، والورق، والنسيج، والمطاحن، وحقول للزراعة، وعن طريق بناء الف وخمسمئة متجر لتكون سوقا داخليًا للمدينة، وأربع وعشرين محطة للقوافل التجارية القادمة من كافة أنحاء العالم. لقد نجحت مدينة الفضل بتقديم الخدمات الصحية والتعليمية للسكان، وتوفير ملجأ للأيتام يعتني بهم ويقدم لهم التعليم المجاني، وخانقاه أو ملجأ يعتني بالعجزة وكبار السن ويقدم لهم كل ما يحتاجون إليه من طعام وشراب وملبس. لكن السؤال المطروح هنا هل استطاعت هذه المدينة الصمود بوجه النفس البشرية الأمارة بالسوء ؟ الجواب: لا ؛ لان الأوباش والغوغاء في كل زمان ومكان يتحينون الفرص للانقضاض على كل مظاهر الحضارة الإنسانية، والسيطرة على مكتسبات الفضلاء، وسرقتها والعبث بها وتدميرها . The idea of the utopian city of Plato is merely a concept in which it emphasizes primarily the virtuous citizen and the wise ruler while The city of Fadl and Al-virtuousness for Rashid Al-Din is considered a living model of a virtuous Islamic city that offers: security, freedom, and housing in a civilized manner based on modern urban planning in terms of building its service units, administrative, landscaped gardens and parks, and housing allocated according to the layers of society that inhabit it. Jobs for the population by setting up glass, paper, textile, mills, agriculture fields, by building 1,500 shops to be an internal market for the city, and 24 commercial caravan stations coming from all over the world. Al-Fadl City has succeeded in providing health and educational services to the population, providing a shelter for orphans who take care of them and providing them with free education. But the question here is whether this city was able to withstand the human soul of the Principality bad? Answer: No, because bastards and mobs at all times and places await opportunities to pounce on all manifestations of human civilization, and to control the gains of the virtues, stealing, tampering and destroying them.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ديالى / كلية التربية للعلوم الانسانيةen_US
dc.relation.ispartofseries2;93-
dc.subjectالفكرen_US
dc.subjectالمدينةen_US
dc.subjectالفاضلةen_US
dc.titleالمدينة الفاضلة في الفكر الإسلامي- الربع الرشيدي إنموذجًاen_US
dc.title.alternativeThe virtuous city in Islamic thought - the Rashidi quarter as a modelen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة ديالى للبحوث الأنسانية / Diyala Journal for Human Researches

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10.pdf875.77 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.