Please use this identifier to cite or link to this item: http://148.72.244.84:8080/xmlui/handle/xmlui/7662
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorأ. م. د. وسن عبد الغني مال الله, المختار-
dc.date.accessioned2023-10-27T23:20:51Z-
dc.date.available2023-10-27T23:20:51Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationhttps://www.bing.com/ck/a?!&&p=0b6bbd1b9b52087eJmltdHM9MTY5NzUwMDgwMCZpZ3VpZD0xNjc0ODUyNi04NzI2LTZiYTctMzFhNi05NGI3ODZhZDZhYmImaW5zaWQ9NTE3OQ&ptn=3&hsh=3&fclid=16748526-8726-6ba7-31a6-94b786ad6abb&psq=%d9%85%d8%ac%d9%84%d8%a9+%d8%af%d9%8a%d8%a7%d9%84%d9%89+%d9%84%d9%84%d8%a8%d8%ad%d9%88%d8%ab+%d8%a7%d9%84%d8%a7%d9%86%d8%b3%d8%a7%d9%86%d9%8a%d8%a9&u=a1aHR0cHM6Ly9kamhyLnVvZGl5YWxhLmVkdS5pcS8&ntb=1en_US
dc.identifier.issnp ISSN: 2663-7405-
dc.identifier.urihttp://148.72.244.84:8080/xmlui/handle/xmlui/7662-
dc.description.abstractفي وجود محكوم بالزمانية لابد أن تشغل الصيرورة والفناء الفكر البشري، والمتتبع لهذا التاريخ الحافل يجد أن الخوف من الفناء والانشغال به جاء بعد أن أدركت البشرية أن الزمن يسير بخط مستقيم، ولذا كان الانشغال بالصيرورة تالياً للانشغال بالفناء وحتميته، ومن هنا فقد قدمنا قراءة كشفنا فيها كوننة الصيرورة والفناء في (قصيدة منزل الأقنان في جيكور) للسياب، إذ وجدنا أن الشاعر يمنح هذين الحدثين بعداً شمولياً عاماً لكل الموجودات سواء أكانت إنسانية أم حيوانية أم جمادات عبر الكوننة ، وقد استقامت خطة البحث على توطئة وأربع محاور، تحدثنا في التوطئة عن إدراك البشرية لحتمية الموت، والخوف منه، وسبل الخلاص من هذا الخوف، وفي المحور الأول عرفنا بالصيرورة ومفهومها ذاكرين أهم الآراء الفلسفية التي تناولتها، وفي المحور الثاني تطرقنا للصيرورة في المنجز الأدبي وأثرها في أسى الشاعر جراء فعل الصيرورة، أما المحور الثالث فخصص للحديث عن تمظهرات الصيرورة في قصيدة (منزل الأقنان في جيكور) وكيف أنها ذات بعد شمولي تنطلق من الخاص إلى العام، ومن الحي إلى الجماد، وفي المحور الرابع تحدثنا عن الفناء وتصوير الشاعر لحتمية الموت وشموليته، ورؤية الشاعر السوداوية جراء إدراكها لشرط فنائها القاسي، ثم قدمنا خاتمة ضمت أبرز النتائج التي توصل البحث إليها.In an existence which is controlled by time, becoming and death. Those who trace the history of man,s thinking find out that fear of death and thinking about it, appeared after man discovered the linear direction of time. Thinking of becoming came next to that of death and its inevitability Thus we produced a reading mhich tackles the being of becoming and death in Ai- Sayyab,s “Manzil Al-Aknan In Jekur” we fownd out that Al-Sayyab grants these two concepts an exeiueve dimension rather than a particular one. The study is divided into an introduction and four other sections. The introduction deals with the inevitability of death and its fear. Deals with becoming and the most important philosophical thoughts that tackle itIn the first axis we defined the becoming and its concept, mentioning the most important philosophical opinions that I dealt with. It proceeds from the specific to the general, and from the neighborhood to the inanimate, and in the fourth axis we talked about the annihilation and the poet’s portrayal of the inevitability and comprehensiveness of death, and the poet’s melancholy vision as a result of her realization of the condition of her harsh annihilation, and then the conclusion that summarizes the findings of the study.Then the conclusion which sums up the results which the study reacheen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ديالى / كلية التربية للعلوم الانسانيةen_US
dc.relation.ispartofseries3;93-
dc.subjectبدر شاكر السيابen_US
dc.subjectكوننةen_US
dc.subjectالقصيدةen_US
dc.titleكونَنَة الصيرورة والفناء في قصيدة (منزل الأقنان في جيكور) لبدر شاكر السيابen_US
dc.title.alternativeThe Univer Sality of Becoming and Death Al-Sayyab,s poem “Manzil Al-Aknanin In Jekur ”en_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة ديالى للبحوث الأنسانية / Diyala Journal for Human Researches

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
25.pdf564.22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.